2012. május 27., vasárnap

Mattel Barbi küldetése

© Minden jog fenntartva! Az írás engedély nélküli publikálása, másolása, bármilyen módon történő felhasználása a szerzői jog megsértésének minősül, melyet a törvény büntet. A bejegyzés linkje megosztható.

Barbie babára igazán ráfér egy kis imázsépítés. A média - ahelyett, hogy tükörbe nézne, és saját felelősségét vizsgálná - a(z extrém) soványság iránti vágyakozás terjesztésével vádolja Barbie-t. Állítólag, ha Barbie testarányait megtartva emberré nagyítanánk, az így kapott női test alultáplált és betegesen vékony lenne, akinek keskeny háta nem bírná el felső testét, és belső szerveinek sem lenne elég hely.

Nem tudom, ti hogy vagytok ezzel, de én feletébb boldog voltam, amikor megkaptam életem első (és egyetlen) Igazi Barbie-ját, és még csak véletlenül sem jutott eszembe sem akkor, sem később, hogy barbis testalkatot akarjak magamnak. Én a magam részéről nem Barbie-ra neheztelek, hanem a média által ezerszám terjesztett képek szerkesztőire, akik nem létező testalkatot valóságosnak hazudva formálják a közízlést

Ha ez nem is lenne elég Barbie rehabilitálásához, a következő hír biztosan segít helyreállítani a népszerű baba becsületét. A Barbie-t gyártó Mattel nem kis nyomásra reagálva ugyanis úgy döntött, hogy kopasz babákat és hozzájuk tartozó különböző kiegészítőket (kendő, kalap, sapka, paróka) is fog gyártani a jövőben, melyet közvetlenül a kórházak gyermek onkológiai osztályaira, valamint a Nemzeti Foltos Hajhullás Alapítványhoz (NAAF) szállítanak majd.


Az első babát a cég egy baráti kérésre készítette, és eszébe sem jutott a tömegtermelés. Egy négyéves amerikai kislány, Genesis Reyes, örülhetett az első kopasz Barbie-nak. A kislánynak kemoterápiát követően hullott ki a haja, ami nagyon elszomorította. A mellette kezelt gyermek szülei, akik a Mattel vezérigazgatójával baráti kapcsolatban voltak, gyártattak neki egy kopasz Barbie-t vigasztalásul.

A kislány története adta az öteletet két anyukának 2012 januárjában ahhoz, hogy "Szép és Kopasz Barbie" címmel, elsősorban figyelemfelkeltő céllal, kampányt indítsanak a Facebookon, amit viharos gyorsasággal kezdtek az érintett szülők és gyerekek világszerte támogatni. A több mint 150 ezren támogató (lájkoló) végül meggyőzte a Mattel céget arról, hogy van kereslet a kopasz Barbie-ra, melynek gyártása és jótékonysági célú terjesztése a cég, és nem utolsó sorban Barbie imázsára is jótékony hatással van: kopaszsága egyértelműen elvonja a figyelmet testalkatáról. :)

De miért is fontos mindez több tíz-/százezer ember számára? A gyerekeknek nemcsak saját, de közeli hozzátartozójuk betegségét is nehéz feldolgozni, főleg ha az a külső megjelenést is érinti, amivel esetleg nehezen tudnak megbarátkozni. Több kutatás keretében szakemberek azt tapasztalták, hogy a gyerekek önértékelésére kedvező hatással van, ha egy játékra rá tudják vetíteni saját, vagy környezetük problémáját. A haj elvesztését eredményező betegséghez kapcsolódó feszültség levezetésében különösen fontos szerepe van a játéknak, ezért jelenthet a kopasz Barbie nagy segítséget az érzelmi nehézségekkel való megbírkózásban.

Sajnos azonban a kampány csak félsikernek nevezhető, ugyanis a Mattel cég csupán egyszeri, 10.000 darab gyártását tervezi, aminek majd az amerikai és kanadai gyerekek örülhetnek. De talán a Facebook kampány hatására megmozduló tömegnek sikerül majd meggyőznie a jövőben a céget a tömegtermelés- és kiskereskedelmi értékesítés fontosságáról, ami valódi áttörést jelentene a sokféleség iránt manapság nem annyira fogékony világban.

Képek innen, innen és innen.

© Minden jog fenntartva! Az írás engedély nélküli publikálása, másolása, bármilyen módon történő felhasználása a szerzői jog megsértésének minősül, melyet a törvény büntet. A bejegyzés linkje megosztható.

Nincsenek megjegyzések: